29 Aralık 2007

Pranava - Om mantrası 'nın içeriği ve özelliği nedir?

Merhaba,
Om sesinin ilksel ses oldugu dusunulur ve tum seslerin bu sesten turedigi soylenir. Evrenin yaradilisi sirasindaki patlamada bu sesin ciktigi ve evren hala yaratilmaya devam ettigi icin de bu sesin hala bu ses uzerine calisan kisilerce duyulabildigi soylenir. Bu tip icsel seslere "laya" ismi verilir ve sesin ozellikle Anahata - Kalp cakrasindan duyuldugu dusunulur. Yani siz bir mantrayi zikredersiniz ve bu mantranin aksini kalp cakrasinda hissedersiniz / duyarsiniz. Tipki bir daga karsi ses cikarmaniz gibi, o ses size geri doner. Om mantrasi inisiyasyona gerek duyulmadan herkesin tekrar edebilecegi evrensel bir mantradir. Cunku, normalde mantra calismalari icin ozel bir inisiyasyon onerilir. Bunun nedeni, kisinin titresimini bilen bir hocanin - bu kisinin bu nedenle bir sure sizinle calismis olmasi istenir- bu titresimlere uygun bir mantra vermesi ile olur. Ancak dedigim gibi, eger kisinin niyeti saf ve temiz ise ve ozellikle "sagduyulu" davraniyorsa, bazi mantralari da tekrar edebilir. Burada dikkat edilmesi gereken sey, kisinin mantrayi okumasi sirasinda kendini mutlu ve zinde hissetmesidir. Unutulmamalidir ki, diger hayatimizda yaptigimiz hersey gibi, yogayi da mutlu olmak icin yapiyoruz. Eger tekrarladigimiz mantra bizi korkutuyorsa, huzursuz ediyorsa ya da belli veya belrsiz bir nedenden dolayi rahatsiz ediyorsa, okunmamasi tavsiye edilir. Iste kisinin kendi gurusu olmasindan kasit bu sekilde kisinin kendini gozlemlemeye baslamasiyla yani sagduyu ile mumkundur. Kisi kendini tanidikca, kendi kendine de dogru calismalari yapabilir. -Yine de elbette eger mumkunse, tum bunlar yerine bilen bir kisinin yaninda olmak onerilir.

Bu arada yeri geldi madem, sunu da soylemeden gecemedim. Unutmayalim ki meditasyon, teknigin bittigi yerde baslar. Eger hala teknik uzerinde duruyorsak bu yaptigimiz meditasyon (dhyana) degil, konsantrasyon calismasidir (dharana). Meditasyon ve konsantrasyon cok ic icedir, bu yuzden de hep karistirilir. Yani sunu biri soylerse ben bunu yapamiyorum diyerek moralinizi bozmayin: "Ben iki saat non-stop meditasyon yaptim!" Simdi bu kisinin meditasyon yaptim dedigi; bir teknik kullanarak konsantre olmasi ve bu teknigin icine girip belli kisa surelerle teknigin uzerine cikip sukunette kalmasidir. Iste teknigi biraktigi o an meditasyona gecer. Sonra kisi tekrar uyanir (dikkati dagilir) teknige yani konsantrasyona geri doner, bir sure teknigi calistiktan sonra yine teknigin uzerine cikar ve meditasyonu baslar. Boylece konsantrasyon ve meditasyonu ic ice gecer. Belki bunu o kisi vakti vardir 2 saat surdurur, sizin 12 dakikaniz vardir siz o kadar sure surdurursunuz. Onemli olan konsantrasyon-meditasyon suresinin uzunlugu degil yaptiginiz calismanin kalitesidir. Bunu unutmayin. Meditasyondaki amac teknigin eridigi o "an"lari mumkun oldugunca uzatmaktir. Bu nedenle siz isterseniz bir mantra dinleyin, ya da sadece sessizligi dinleyin ya da sadece nefesi - hic fark etmez, tekniginiz her ne ise o teknik bittigi anda meditasyondasiniz demektir. Bu deneyimin de ne elinizdeki cD arsivi ile ne de okudugunuz kitap sayisiyla bir alakasi yoktur. Bunu da size kimse veremez - bir guru dahil. Lutfen bunu aklimizda tutalim.

Bu arada, bu ara cevremde cok lafi gectigi icin, bir hatirlatma daha yapmak istiyorum. Arkadaslar lutfen benim burada size vermis oldugum bilgileri benim kisisel bilgilerim olarak algilamayin cunku hepsi benim simdiye dek okumus oldugum kitaplarin ve (eger ilgili konuda varsa) kendi deneyimlerimin bir sentezidir. Yoga bir kimseye ya da kuruma ait bir felsefe degildir, evrensel bir bilgidir, bu nedenle de ben sizinle sadece okuduklarimi ve eger deneyimlemissem kendi kisisel bilgilerimi aktariyorum. Ama elbette bu bilgiler kesinlikle dogrudur diyemem, cunku cok daha farkli seyler soyleyen birakin baska felsefeleri - baska yoga okullari da var. Bu nedenle lutfen bu konuda da sagduyulu olalim ve benim verdigim bilgileri de buna gore aklin suzgecinden gecirmeden kullanmayalim. Nihayetinde ben de yolun basindaki bir yoga ogrencisiyim... Burada amaclanan bir seyleri paylasmaktan ote degildir, ego yaparak her sorulana bir cevap tureterek bilgimizin ne cok oldugunu gostermek hic degildir. Bu onemli, bu yuzden bunu ozellikle soylemek istedim.

Sevgiler.

Ayca.

1 yorum:

Unknown dedi ki...

Merhaba yazdıkların çok içten ve benimde içime işledi.bununla ilgili sana bir şeyler sormak isterim